Modena - Reisverslag uit Modena, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Modena - Reisverslag uit Modena, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Modena

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

17 Juni 2015 | Italië, Modena

San Benedetto Po - Modena, woe. 17-06-2015 Na het ontbijt schuift de gastvrouw even aan en vertelt over de aardbeving van mei 2012 die streek getroffen heeft. In Quistello zijn kerk en gemeentehuis nog niet in gebruik. Het is licht bewolkt, rond de 20 graden en er staat wat wind, kortom perfect fietsweer. We pikken het fietspad langs de Secchia weer op en rijden over een dijk. De Secchia diep onder ons verscholen in een strook van bomen en struiken. Aan de andere kant de akkers met koren, mais, aardappelen, wijngaarden. In Concordia, het volgende dorp zien we de gevolgen van de aardbeving. De galerijen helemaal gestut, huizen half in puin, half herbouwd. Overal stutten en dan een straat die helemaal opgeknapt is. Het gemeentehuis een en al steiger. We fietsen verder langs de rivier en het fietspad wordt een veldweg met twee grintspoortjes, voetbreed. We verlaten de dijk en fietsen langs boerderijen met wijngaarden en veel laagstam fruit en groenten. Als we over de kaart gebogen staan stapt een dame uit de auto en legt in het Engels uit hoe we best verder kunnen. Opnieuw de brug over en over een rustige weg verder. We fietsen onderaan het dijklichaam dat duidelijk vernieuwd is, een dijk van een dijk, zogezegd. De schade van de aardbeving is nog steeds te zien: ingestorte daken, half ingezakte boerderijen en huizen. De volgende brug is Ponte di Motta. Voor de brug is een restaurant dat net open gaat. Men heeft hier 's middags het menu di lavoro, een twee gangen menu met een drankje en koffie voor 10 a 13 euro. Wij gaan voor een bord pasta en de kok heeft vandaag een groentebuffet met liflafjes als extra. Het fietspad is weer een veldweg met twee smalle spoortjes. Langs de rivier zijn nu regelmatig bosjes populieren aangeplant. Een bloemrijke berm met veel geel en paars. De wijngaarden nemen toe. Het is de streek van de lambrusco, een vino frizzante van rood, rose tot wit. We verlaten de Secchia, rijden door een paar dorpen en dan volgt een kaarsrecht, geasfalteerd fietspad op de bedding van een oude spoorlijn. Mooi, dwars door de velden en ideaal om op te schieten. We komen de stad binnen langs de Maserati toren. Modena is de stad waar de Maserati en de Ferrari, de exclusieve sportauto's worden gebouwd. Modena is een rijke industriestad en ook bekend om haar rauwe ham grana padana, Parmezaanse kaas. De stad is van Etruskische oorsprong. Het hart van de stad, de Piazza Grande is wereld erfgoed met haar Palazzo Communale uit de twaalde eeuw en haar Romaanse Duomo en de hoge vrijstaande kerktoren, de Ghirlandina. Wij bezoeken de Dom, een prachtige en aparte kerk met stille en lichte gebedsruimte in de half open crypte en daarboven een letterlijk hoogkoor met koorgestoelte en altaar met de nodige artistieke details. En dan is er de donkere kerk met veel rood en wit marmer. Een kerk waar ik een langere tijd zou kunnen doorbrengen. De man van het toeristenbureau reserveert een kamer in San Geminiano, een hotel buiten de oude stad. We pikken een terrasje en kunnen er op ons gemak heen. Een wasje slaan, wat aanrommelen en dan een wandeling door de binnenstad met haar statige straten en palazzo's, veel grandeur, voor mij soms te. Ook in het fraaie stadspark, Parco Ducale, nog een paleisje. Nu een museum voor het volk. Terug in het hotel begint het terras van de pizzeria mensen te lokken. We schuiven aan en daarna zijn we bedrijp.