Ponzzolengo - Reisverslag uit Provaglio d'Iseo, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Ponzzolengo - Reisverslag uit Provaglio d'Iseo, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Ponzzolengo

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

16 Juni 2015 | Italië, Provaglio d'Iseo

Provaglio - Pozzolengo, ma. 15-06-2015 Het is licht bewolkt en zonnig na de zware regenval. Het ontbijt wacht in een strakke eetzaal, het andere uiterste van gisteren. Het fietspad loopt nu door de Franciacorte, een wijnroute. De weg golft op en neer door wijngaarden en velden. Bordjes geven prima de route aan. Als Jan een mooie afdaling ziet, vergeet hij een bordje en suist naar beneden. In het volgende dorpje komen we weer op de route. Het leert ons dat de fietsbordjes van de provincie Brescia betrouwbaar zijn en we beslist terug moeten als we er eentje missen, wat af en toe gebeurt. Het land is opgefrist en geurt intenser. De ondergrond wisselt en vergt de nodige aandacht. Brescia is de hoofdstad van de provincie, een grote en moderne industriestad. De aanloop naar de oude binnenstad is lang. Het stadshart concentreert zich rond een paar pleinen met stadhuis en kerken. De kathedraal is een grote koepelkerk. Alle aandacht gaat uit naar het pontificaat van paus Paulus VI die in Brescia geboren en getogen is en hier tot priester gewijd. Naast deze kerk ligt haar kleinere zusje, een romaanse kerk met koepel uit de negende eeuw. We drinken koffie op het domplein, nu Piazza Paolo VI. Het kost ons de nodige moeite om de stad uit te komen maar we vinden het fietspad, nu naar Desenzano. Intussen is het stralend weer en warm. In een kleine bar lunchen we met een warme hap, heel gebruikelijk in Italie. Veel heuvels zijn half afgegraven en laten een veelkleurige ondergrond zien: marmer! We laten snel de grote heuvels achter ons en fietsen door het platteland en een paar dorpjes. Dan naderen we opnieuw opnieuw een heuvelkam en als we afdalen krijgen we zicht op het Gardameer. Eindeloos blauw tot het overgaat in de ijlblauwe bergen. Zolang we door de akkers en de laatste heuvel op fietsen is het rustig. Desenzano zelf is druk en toeristisch. Het overvalt ons. We fietsen een stukje langs het meer, genieten van een ijsje op de kade met een fantastisch uitzicht. Dan klimmen we de stad snel uit en blijven zowat plakken aan het verse asfalt. De laatste kilometers fietsen we opnieuw door wijngaarden en platteland met af en toe een blik op het blauwe lago di Garda. Wat een rust! Als we net voor ons eindpunt aanbellen bij B&B Corte San Giacomo hebben we onderdak. Het is een smaakvol verbouwd landhuis met riante slaapkamers. We zwichten voor de rust en het uitzicht over de wijngaarden. Als we verwend worden met een eenvoudig avondmaal is het helemaal kat in het bakkie. Een echte zomeravond!

• 16 Juni 2015 - 09:18

Henk:

Beste Jan en Karlien,

Goed zo luitjes, flink doortrappen en vergeet niet te genieten van wat jullie tegenkomen, ook de dingen die wat tegenzitten. Maar zo te lezen gaat het jullie goed af. Ik blijf jullie volgen. Lieve groet van de pastoor.

• 16 Juni 2015 - 16:36

Nies En Jaap Van Aalst:

Hallo Jan en Karlien,

Het gaat goed zo te lezen en de Alpen al achter de rug. Dat was toch wel even afzien zo hier en daar denk ik. Wij waren daar ook eens op vakantie lang geleden Lenzer-heide en Churwalden erg mooie omgeving, ook om te lopen wat we toen nog veel deden.
    We wensen jullie veel sterkte voor het nog resterende gedeelte.
    Veel liefs van Nies en Jaap.