Bergamo - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Bergamo - Reisverslag uit Bergamo, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Bergamo

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

13 Juni 2015 | Italië, Bergamo

Bellogia - Bergamo, za. 13-06-2015 De regen valt bij bakken uit de lucht. We liggen alternatieve plannen te bedenken. Tijdens het ontbijt regent het nog zachtjes. Als we opstappen is het droog en worden we uitgezwaaid door een Duits stel. We beginnen de dag met een afdaling naar het Lecco meer en volgen de weg die er langs slingert. Er hangen mistflarden tussen de bergen. Het uitzicht is onveranderd mooi. We fietsen door twee verlichte tunnels van 2200 en 1600 m. lang en zien Lecco liggen. Het meer eindigt in een baai en plots zijn er veel kitesurfers. De Adda rivier verbindt het lago di Lecco met het  kleinere lago di Garlate en het nog kleinere lago di Olginate. Vanaf Lecco is er een fietspad langs het water. De kwaliteit wisselt nogal. Vaak rijden we door modder en plassen. Na het derde meertje fietsen we verder langs de Adda. We delen het pad met wandelaars en joggers. De oever wordt steeds mooier en idyllischer. In Brivio eten we een broodje op een terras aan de rivier. We fietsen nog enkele kilometers en laten ons overzetten door het veer van Leonardo da Vinci. Aan hem wordt de ingenieuze werking van het veer dat hier in oude stijl is gerestaureerd, toegeschreven. We klimmen het dal uit naar Villa d'Ada en verder naar Sotto il Monte waar Paus Johannes XXIII is opgegroeid. Als we aarzelen over de route stopt een fietser. Hij komt uit Sotto il Monte en fietst ons wel even voor en dropt ons voor het geboortehuis van de Paus, nu een museum. Of we een stempel kunnen krijgen? Die is er niet. Als we vertellen over onze pelgrimstocht naar Rome, wordt uitgebreid getelefoneerd en verschijnt een pater met stempel die hij persoonlijk in onze pas zet. We steken een paar kaarsjes aan in de kerk waar Johannes XXIII gedoopt werd en waar hij nu als officiele heilige vereerd wordt. Ik vond deze stop bijzonder omdat het de enige paus is die ik als tiener, ooit in levende lijve zag. Ook als persoon sprak hij me aan. We fietsen verder door het boerenland en dorpen met wat kleine industrie. De bergen zijn hoge heuvels geworden. Als dagafsluiter volgt een flinke klim de heuvel op maar we worden onmiddellijk beloond door prachtige vergezichten op een weids dal terwijl we tussen de landhuizen naar de oude bovenstad van Bergamo fietsen. Het oude stadshart is een en al bezienswaardigheid. Op de Piazza Vecchia drinken we een biertje, een manier om een kamer te zoeken. Binnen tien minuten hebben we info over verschillende B&B's en hotels. In het tweede hotel 'l'Agnello d'oro'/het gouden lammetje, hebben we beet: een kamer in het hartje van de oude stad. 's Avonds wandelen we door de smalle straten met opvallend fraaie etalages. In een grote renaissance kerk die nog in gebruik is voor de eredienst is een exposite van het hele oeuvre van Arcabas, een Franse schilder. Zowel kleine huiselijke stillevens als grote doeken met godsdienstige thema's. Heel bijzonder! Tegen half negen komt het terras waar we pollenta, een streekgerecht, eten volop tot leven. Zo besluiten we een verrassende dag.

• 14 Juni 2015 - 19:31

Marian Kruijt:

Hoi Karlien en Jan, ik geniet van jullie verhalen. Wat een geweldig avontuur. Zal ik je boek maar vast in elkaar zetten? Dat kun je, als jullie weer thuis zijn, direct naar de drukker... Haha..
    Nog veel plezier, hou de boel heel en goede reis verder!

Greetz. Marian

• 15 Juni 2015 - 06:53

Dilène:

Mooi verslag, veel liefs uit Wilnis