Wijdenes-Makkum, za. 9-05-2015 - Reisverslag uit Makkum, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Wijdenes-Makkum, za. 9-05-2015 - Reisverslag uit Makkum, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Wijdenes-Makkum, za. 9-05-2015

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

09 Mei 2015 | Nederland, Makkum

De gastvrouw bezorgt een picknickmand met een uitgebreid ontbijt. We laten het ons smaken. Het is een grijze ochtend en er staat een puist wind, kracht 6. Gelukkig waait hij hoofdzakelijk uit de goede hoek. We fietsen door Wijdenes, een lintdorp in de polder en dan de dijk op naar Enkuizen, vlot voor de wind. Enkhuizen, in de 16de en 17de eeuw bekend van de haringvisserij. Drie haringen in het stadswapen herinneren aan die glorieuze periode. Wij maken een rondje door de havens, langs een stadspoort en oude huizen langs grachtjes. Als het carillon speelt vinden we de Zuidertoren met kerk. We verlaten de stad langs het 'Sprookjeswonderland' en de voetballertjes van West Frisia. Over de dijk fietsen we verder tot de tegenwind ons doet kiezen om onderaan de dijk verder te gaan. Boerderijen, kleine en grotere bedoeninkjes rijgen zich aaneen tot een woonstrook die met de dijk meeslingert. Terug op de dijk kijken we uit op een vogelrijk wetland aan het IJsselmeer, gevolgd door een uitgebreid recreatieterrein met strand.
Dan wacht Medemblik met zijn Radboud kasteel, zijn jachthavens aan het IJsselmeer en een oude haven in het stadje. De grote Bonifaciuskerk torent boven de stad uit. Er achter liggen witgekalkte weduwenhuisjes in de buurt van een mooie poort van een vroeger weeshuis. Als we koffie drinken stroomt de kroeg plots vol met toeristen, aangevoerd door een historisch stoomtreintje. Via het aparte raadhuis en het station fietsen we alweer de dijk op naar het grote Lelygemaal. Dan rijden we Wieringermeer in. Een kaarsrechte weg met rechts de dijk begraasd door schapen en hun kroost. Links identieke boerderijen te midden van akkers. Als ik me verdiep in een knalgeel tulpenveld rij ik op Jan in, die stilstaat om een foto te maken. Een valpartij! Gelukkig met beperkte schade. Een knik in de weg en weer een aan de windse koers. Zo komen we bij het Dijkgatsbos dat aangelegd werd rond twee kolkgaten, ontstaan toen de Duitsers in de laatste oorlogsdagen de dijk doorbraken en Wieringeringer polder onder water zetten. Als verrassing fietsen we door een mooi loofbos vol vogelgeluiden naar Den Oever. We eten een boterhammetje in de luwte van de vissershaven.
En dan de afsluitdijk! De zon is doorgebroken doet het water oplichten:
Het grijsgroen water
met vuilwitte schuimkoppen
een afsluidijk lang.
Ondersteund door windenergie fietsen we in een ijltempo de afsluitdijk over. Nog enkele kilometers tegen wind maar in de luwte van de dijk en we komen aan in Makkum. Het is amper vier uur en de 100 kilometer zitten erop. Tijd voor een biertje bij ' De Zwaan'. Dan naar ons gastadres bij Vrienden op de fiets. Een gastvrije ontvangst en een babbel en daar wacht onze kamer. Opgefrist lopen we naar het dorp met een paar oude grachtjes, havens en scheepsbouw. Het dorp komt tot leven door rondkuierend scheepsvolk. We doen ons tegoed aan een pizza bij de Italiaan en wandelen terug naar bed. Een dag met een stevige wind die ons gunstig gezind was.