Wilnis-Wijdenes, vrij. 8-05-2015 - Reisverslag uit Wijdenes, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Wilnis-Wijdenes, vrij. 8-05-2015 - Reisverslag uit Wijdenes, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Wilnis-Wijdenes, vrij. 8-05-2015

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

08 Mei 2015 | Nederland, Wijdenes

Trainingsrondje: Zuiderzeeroute

Het is een coole ochtend: grijze lucht, aangename temperatuur en geen wind. Tegen kwart voor tien zijn we op pad. Het eerste stuk is bekend. Rechttoe rechtaan naar Abcoude, de Gaasperplas en Diemen. Via Oud-Diemen ingebouwd in een ruime villawijk bereiken we het water en onze route. We fietsen richting Amsterdam maar laten het centrum links liggen. Ons eerste klimmetje: de Schellingwouder bruggen en dan de dijk op richting Durgerdam, al in 1411 op de dijk gebouwd. In de 19de eeuw had het een vissersvloot van 50 botters. Nu een rij houten huizen, velen opgeknapt of in stijl nagebouwd rond een vierkant houten kapelletje tegen het grijze water van het IJsselmeer. Een plaatje! We verlaten de dijk en fietsen door de weilanden naar Ransdorp, een mooi dorpje in de schaduw van een enorme stompe kerktoren, buiten proportie met de afmetingen van het dorpje. Verder door de malse weiden met weinig vee maar af en toe grote boerderijen en roepende vogels. Als we terug de dijk oprijden zijn we zowat in Monnickendam. Havens met plezierjachten maar ook oude zeilboten. Aan de oude haven lonken een paar terrassen. We eten heerlijke vissoep en een salade in een mager middagzonnetje. Door het stadje met zijn carillontoren, grote kerk en statige hoofdstraat fietsen we over de dijk naar Volendam. Jans voorspelling: "Het kon er weleens druk zijn komt uit". We wurmen ons door de toeristenmassa op de dijk. Door de stille, uitdijende nieuwbouw wijken bereiken we Edam. Eens een bloeiende havenstad, nu bekend van zijn kaas. Een stadje met een imposant carillon en schilderachtig centrum met sporen uit het verleden. Goed voor een paar foto's. Onderaan de dijk fietsen we verder: een groen vergezicht onder Hollandse luchten: grijs, blauw en wit. Af en toe een stolpboerderij of losse optrekjes waar ik best zou willen wonen. Het weer is aangenaam met wat zon erbij.
In de verte zien we de skyline van Hoorn met een immense koperen koepel en een paar kerktorens, ook een met koepel. Langs een wetland dat krioelt van vogels bereiken we de stad. De groene koepel blijkt de schouwburg. We toeren door de mooie binnenstad, alweer met een rijk verleden, en langs de oude haven met haar karakteristiek havenhoofd en beeldjes van de jongens van Bontekoe. We slaan eten en geld in. Over de dijk met links een industrieterrein en rechts een recreatieterrein fietsen we verder. Plots een meertje waar het schettert van de kokmeeuwen: hun broedplaats. En dan onder aan de dijk: 'De Appelhoek', een grote boerderij met drie kampeerveldjes en grote stallen vol bonte koeien. In de karakteristieke stolpboerderij zijn appartementen. Een ervan is 'de paardenstal', onze riante kamer met alle comfort. In de avondzon eten we brood en vis met wijn, een bijbels maal. We maken een wandelingetje over het terrein en naar het zandstrandje onderaan de dijk. Even de TV aan en dan duiken we rozig en moe in bed. Een perfecte fietsdag met 95 kilometers op de teller!