Wilnis – Wageningen, di. 21-04-2015 - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Wilnis – Wageningen, di. 21-04-2015 - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Wilnis – Wageningen, di. 21-04-2015

Door: Karlie

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

21 April 2015 | Nederland, Wageningen

Het is een mooie lentedag en we fietsen door de zonnige polder naar Nieuwer ter Aa. Bij de pont staat Tiny en met zijn drieën worden we over het Amsterdam-Rijnkanaal gezet. In Breukelen stel ik voor lekkere broodjes in te slaan. Jan stelt me gerust met: “ We komen nog voldoende winkels tegen”. Langs de plassen fietsen we naar Tienhoven en verder door drassig weiland naar Hollandse Rading. We buigen af richting Hilversum en komen terecht in de bossen met veel dennen en beuken of gemengd bos. Het Pluismeer en de golfbaan schemeren tussen de bomen. De bewoonde wereld bestaat even uit een landweg met rustieke huizen, villaatjes en boerderijen. Dan langs de Soesterduinen, een prachtige zandverstuiving, en verder door het landgoed Pijnenberg en nog meer natuurgebied tot we op de militaire basis van Soesterberg stuiten. Tegenwoordig is het een museum. Over de oude landingsbaan fietsen we de poort weer uit en foerageren in het dorp Soesterberg bij een bakkertje en in een vreselijke supermarkt. We gaan weer het bos in en picknicken bij een kunstwerk met twee reuze kleiduiven omringd door blauwe bankjes. Een statige beukenlaan lokt ons verder het bos in en we fietsen rakelings langs Zeist, Driebergen, Austerlitz en de Maarnse berg op. Daar hebben we een mooi uitzicht op de waterplassen van de zandafgraving. We blijven kriskras door de schier eindeloze bossen fietsen langs de rafelranden van Leersum, Amerongen en Rhenen. Geen dorp doen we aan. We hebben de volledige Utrechtse heuvelrug gefietst. Van Rhenen door het platteland naar Achterberg en de Grebbeberg, de laatste uitloper van de heuvelrug. Bij het Zideris tehuis in Heimerstein rijden we de dijk op met een prachtige uitzicht over de vallei van de Rijn. Even langs de uiterwaarden en dan snijden we een lus van de dijk af via een achteraf weggetje. Dan zijn we in Wageningen. In een parkje bij de stadswal stellen we ons gastadres in. De gps stuurt ons nog even over de dijk om dan af te dalen naar het stadje. De eerste straat die we aandoen is het Bowlespark en daar moeten we zijn.
Ons wacht een gastvrije ontvangst met een biertje en een geanimeerd gesprek over Wageningen en haar geschiedenis. Onze gastheer sleept meteen een boek aan.
We wandelen naar de Grote Markt en eten smakelijk in een gezellige tent. We zijn beiden moe en rozig na 95 kilometer fietsen en een paar biertjes.
We willen wel hotel 'De Wereld' zien waar in 1945 de vrede getekend werd, en het beeld dat de vrijheid symboliseert, blote Jan of blote Gerrit genaamd. Zo wandelen we terug naar ons gastadres waar ons bed lonkt.