Torgiano - Reisverslag uit Torgiano, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Torgiano - Reisverslag uit Torgiano, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Torgiano

Door: Torgiano

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

24 Juni 2015 | Italië, Torgiano

Chiusi - Torgiano woe. 24-06-2015 Gezellig met zijn vieren uitgebreid het ontbijt gebruikt. Ries en Erie sponsoren ons project. Dan inpakken en een korte fotoshoot, ook met de gastvrouw. Bij het eerste stoplicht nemen we hartelijk afscheid want Erie en Ries fietsen rechtstreeks naar Rome en wij maken een ommetje over Assisi. Het is zonnig met wolkenflarden die schaduw geven en er staat een flinke bries. We klimmen naar Chiusi, kruisen het fietspad dat we gisteren te vroeg verlieten en klimmen meer dan verwacht. Een prachtig uitzicht op het meer van Chiusi, met zijn verlande randen. In Villastrada gaan we even de eenvoudige dorpskerk binnen. Een korte afdaling en dan fietsen we langs het spoor en een vrij drukke weg die klimt naar een uitkijkpunt over het lago di Trasimeno. Een zeegroen meer met een paar eilandjes omringd door lage heuvels en in de ijle verte bergen. Daar stoppen we om alles in ons op te nemen en van een fruit moment te genieten. Aan onze kant van het meer liggen verschillende campings. Met een korte maar krachtige klim verlaten we het meer en fietsen door het boerenland van Umbria. De heuvels zijn lager en doen me denken aan de Vlaamse Ardennen waar ik opgroeide. In Mugnano, een rustig dorp, vinden we een barretje om te lunchen. 'Middags volgen we kleine weggetjes, op en neer door het heuvelend boerenland. Jammer dat kwaliteit van het wegdek vaak slecht is wat zowel bergop als bergaf veel aandacht vraagt. Bovendien hebben we zowat de hele dag tegenwind.We dalen af naar de vlakte van de Tiber, gaan onder de snelweg naar Perugia door en zijn in Deruta. De plaats is bekend om haar aardewerk. We drinken wat in een bar en de ober adviseert door te rijden naar Torgiano. We zijn er vlot, steken de brede rivier over en klimmen op naar de oude stadskern. Elke stad ligt hier op een heuvel. De vriendelijke vrouw van de VVV belt 'Al Grappolo d'Oro' een net hotel om de hoek. Het stadshart telt maar een paar straten zodat we het gauw voor gezien houden. In het aanbevolen ristorante Siro brengen we verder de avond door met een driegangen menu van streekgerechten, niet te versmaden!