Trevignano - Reisverslag uit Trevignano, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Trevignano - Reisverslag uit Trevignano, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Trevignano

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

28 Juni 2015 | Italië, Trevignano

Orte - Trevignano Romano, zo. 28-06-2015 Een stralende morgen en het belooft weer een hete dag te worden. Een man verzorgt ons ontbijt om daarna zo snel mogelijk op de trekker te gaan. Agroturismo! Wij klimmen langs Orte omhoog het dal van de Tiber uit. Na enkele kilometer komen we In Vasanello. Op het dorpsplein staat een plomp kasteel. Er tegenover een kerkje in Romaanse-Comostijl, goed voor een ochtendgebed. Op het plateau is het heerlijk fietsen tussen de hazelnootplantages en olijfgaarden. Er volgt een korte afdaling en een klim naar Vignanello prachtig gelegen op de hellingen van een groen dal. Vignanello is het centrum van de hazelnootindustrie. In mijn hoofd zeurt de slogan van Duo penotti. Het is druk in de hoofdstraat. Er is een trouwerij en iedereen is mooi uit gedost. Op de grens met Vallerano, een even schilderachtig dorp stoppen we bij een barretje, het is erg warm. Na een korte afdaling volgt een fikse klim en golft het landschap weer tussen olijf en hazelnoot. Voor Carbognana daalt de weg flink om dan op te klimmen naar het dorpje. Wij zijn toe aan een boterhammetje maar vooral drinken. Oudere dorpelingen zitten te buurten op het terras van de bar. En weer op en neer Caprarola, prachtig gelegen op de groene hellingen van het smalle dal. Hoog boven het dorp de statige villa van Alessandro Farnese, kardinaal en diplomaat en vooral bezig met wereldse zaken en eigen gewin. Een bezoek waard maar wij gaan verder. Als we niet klimmen is er tijd voor prachtige vergezichten zo ook op het lago de Vico. Na een afdaling in de zoele wind doorkruisen we Ronciglione, een oud stadje met een paar sfeervolle pleintjes. We fietsen even langs een drukke weg om dan door de bossen af te dalen naar Sutri en dan weer op te klimmen naar het dorpsplein waar we bijkomen met een Italiaans ijsje. Net buiten de stad is een Romeins amphitheater uitgehouwen uit tufsteen en wat verder grotten die er vervuild bijliggen. Na een laatste geleidelijke stijging en een klimmetje zien we het lago di Bracciano, een uitgestrekt zeegroen meer met witte schuimkopjes en witte zeiltjes. Dan suizen we lekker naar beneden, naar Trevignano. Het is er druk toeristisch druk. We fietsen een rondje dorp en bij de tweede B&B. ...hebben we beet. Geen kamer maar een spiksplinternieuw appartementje met tuintje. We zijn vandaag dertig jaar getrouwd en dat willen we vieren na deze pittige, zeer warme fietsdag. We wandelen op het boulevard gezellig druk met flanerende mensen. De aperitief drinken we op een terrasje, een staketsel boven het meer. De golven slaan onder ons op de rotskeien. We lopen nog door het dorp en vinden een aantrekkelijk terrasje waar we ons te goed doen aan frutti di mare en de plaatselijke wijn proeven.