Loon op Zand - Reisverslag uit Saint-Août, Frankrijk van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Loon op Zand - Reisverslag uit Saint-Août, Frankrijk van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Loon op Zand

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

26 Mei 2015 | Frankrijk, Saint-Août

Wilnis-Loon op Zand, di. 26-05-2015 Het is een grijze ochtend en prima fietsweer als we gepakt en gezakt vertrekken rond half tien, uitgezwaaid door Froukje en Hannie. Net voorbij Woerden verrast de gps ons met een alternatieve route. Achter het kasteel van Linschoten langs en langs het water naar Oudewater. Door het oude stadshart terug naar de weilanden van het Groene hart in talloze tinten groen. Polders en dijken  tot aan de Lek. Daar nemen we de veerpont naar Ameide met zijn rijtje statige herenhuizen op de dijk. Over de dijk fietsen we tussen de draslanden en kolken van de Lek en dijkhuizen en huisjes. Er staan meer bomen in de weilandenk. Weilanden worden meer begrensd met rijen bomen. Op een kerk niet alleen een haantje maar een kloek ooievaarsnest en de jongen worden net gevoederd. Al fietsend krijg ik meer zicht op het landschap: polders en dijkdorpen en waterwegen vormen het Groene Hart. Het blijft fris en in een bushokje met uitzicht op de Linge eten we ons broodje. Nog een paar dijken en we zijn in Gorinchem met zijn mooie grachten en stadsgezichten. Zeker een bezoek waard. Even wachten met een kop koffie tot de veerboot ons over de Merwede naar Woudrichem brengt. Een vestingstadje in de schaduw van een stompe toren. Weer een mooie stek die meer aandacht vraagt, voor ons volstaat een impressie. We volgende dijk lanngs de Andelse Maas tot we door het boerenland naar de volgende veerpont fietsen. In Drongelen steken we de Maas over. Het is lekker fietsen met de wind achter of langszij. Door het centrum vanWaalwijk en zijn uitdijende villawijken bereiken we de Drunense en Loonse dennenbossen en heidevelden. Een goede dagafsluiter zeker nu de zon is doorgebroken. Met 97 kilometer op de teller komen we aan in Loon op Zand. Tijd voor een biertje. In ons gastadres bij 'vrienden op de fiets wacht een goed bed en lekkere douche. In 'de gouden laars' aan de overkant wachten lekkere salades en een aardbeien dessert. We zijn onderweg en deze eerste dag is gewoon goed verlopen.

• 27 Mei 2015 - 08:09

Dilène:

veel plezier en wij volgen jullie blog. Kus Dilène, Naomi en Brian

• 27 Mei 2015 - 13:17

Hannie:

Hallo ,Zit hier met Johan jullie eerste verslag te lezen.Of ik er naast fiets.Super Leuk groetjes