Ossenzijl-Harderwijk, ma.11-05-2015 - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Ossenzijl-Harderwijk, ma.11-05-2015 - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Ossenzijl-Harderwijk, ma.11-05-2015

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

11 Mei 2015 | Nederland, Harderwijk

In de eetzaal wacht een uitgebreid ontbijt dat we ons goed laten smaken.
In het dorp pikken we het smalle paadje op langs het water en fietsen over kleine bruggetjes, langs schildderachtige huizen. Kilometerslang door de rietvelden en draslanden naar Kalenberg en door een vogelrijk bosje komen we plots in het boerenland. We slingeren over de landwegen tot Blokzijl, een oud stadje aan een kolk. Verder door de weilanden tot Moespot - een dorp voor 'Man bijt hond'. Jan volgt trouw de bordjes en de gps zodat we Vollenhove vergeten aan te doen. Ik een beetje pissig omdat ik vermoed dat we verkeerd rijden. Afijn, we fietsen richting de plassen van de Beulakerwieden. Zo rijden we om het nationaal park van de Weerribben en de Wieden heen. Via fraaie nieuwbouwwijken komen we aan in Zwartsluis, een oud dijkdorp. Verder over en onder dijken door de eindeloze weilanden naar Genemuiden dat we via de pont over het Zwarte Water bereiken. Een achteraf straatje valt op door zijn loodsen. Twee heren vertellen dat deze door de gemeente gebouwd zijn ter vervanging van de vroegere hooibergen van de inmiddels verdwenen boerderijen. “Bewaren van een stuk kultuur voor het droogleggen van de polder, maar dat is van voor onze tijd”, zeggen de zeventigers. Onze tocht gaat verder door eenzelfde weids landschap van weilanden die geuren naar gemaaid gras. De naam van een dorp, Kamperzeedijk-West, herinnert aan de grens van de oude Zuiderzee. Door Grafhorst, een vissersplaatsje dat in de 19de eeuw helemaal verwoest werd door brand en ontvolkt door de pokken komen we in IJsselmuiden waar we een intacte Joodse begraafplaats aantreffen. Dan steken we de IJssel over en komen in Kampen met zijn mooie, oude stadskern: een hanzestad met geschiedenis en nog steeds een Theologische hogeschool.
Tijd voor koffie en foerageren. Het moderne Kampen breidt zich ruiimschoots uit middels nieuwbouwwijken, fraaie villawijken en nieuwe wegen zodat we even het spoor bijster zijn. Niet alleen de gps maar twee dames bevestigen dat we weer in de goede richting zitten. Weer weilanden met af en toe een boerderij op een belt tot we het Drontermeer zien schitteren met zijn kleine eilandjes vol wuivende wilgen. Want wind hebben we genoeg vandaag en vele kilometers rijden we er tegen in, of half. Over de dijken komen we in Elburg, al in de 13de eeuw een handels- en Hanzestadje. Nu een schilderachtig stadje dat veel van zijn oude schoonheid bewaard heeft.
Op de markt zitten de terrassen vol. Gezien de warmte en de wind rusten we op het terras van 'De Vischmarkt'. De laatste 26 kilometer gaan weer door landerijen en weiland maar er staan meer bomen en bosjes zodat de wind getemperd wordt. Aan de horizon ligt de Veluwe en aan onze rechterkant glinstert het Veluwemeer of rijden we langs strandjes en campings. Zo bereiken we Hierden en fietsen even door Veluwe landschap. Pal erna ligt Harderwijk, onze bestemming voor vandaag. De gps leidt ons naar de fam. Visser, vrienden op de fiets. We worden gastvrij ontvangen in een lommerrijke, mooie tuin. Ons slaapdomein: een zolderverdieping met alle comfort maar vooral zeer ludiek opgeknapt met veel creatieve details.
Als we bijgekomen zijn van warmte en wind, wandelen naar de oude binnenstad met stadspoorten, imposante kerken en straatjes waar veel van de geschiedenis bewaard is. Met uitzicht op de blauwe koepel van het Dolfinarium eten we in een Grieks restaurant. We lezen nog wat in onze leunstoelen maar de 92 kilometer laten zich voelen.