Spoleto - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Spoleto - Reisverslag uit Bevagna, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Spoleto

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

26 Juni 2015 | Italië, Bevagna

Assisi - Spoleto, vrij. 26-06-2015 Het ontbijt wacht in een kamer met gewelven en een oude stookplaats. Er is een groep gezellig kwebbelende bedevaarders (?) en het is rijtje schuiven bij de koffie automaat. We zoeven Assisi uit langs de weg voor auto's en bussen: minder steil envolgen een paar dorpen de weg van gisteren terug en slaan dan af naar Canara. Bij toeval zien we het fietspad ' Assisi - Spoleto' en besluiten dat te volgen. De wegwijzers zijn helder en het fietspad breed en in goede staat. In Bevagna maken we halt en gaan het oude stadje in. Bevagna was in de Romeinse tijd een pleistterplaats aan de heirweg naar het noorden. Het is schilderachtig met zijn smalle straten. Op het centrale plein staan drie kerken en een palazzo. De san Sylvestro is een 12de eeuwse kerk met het altaar hoog boven een trap. Er onder is een crypte die ook als kerkruimte dienst doet, sober en intiem. Er tegenover is de basiliek San Michele in dezelfde Romaanse Comostijl. Ook een hoog altaar met crypte er onder.. Er zijn twee zijkapellen met hoge koepels van veel latere datum die de kerk een bijzonder karakter geven. Even koffie drinken met een puddingbroodje en dan verlaten we Bevagna langs de ruine van de Romeinse therme. Het fietspad gaat om de stadsmuur waarop veel huizen gebouwd zijn wat de muur nog indrukwekkender maakt. Langs de wasplaats bij de rivier verlaten we de stad. Het is goed fietsen langs het water soms in de schaduw van hoge bomen, vaak door het open veld met uitzicht op de velden met mais, gehooid weiland, olijf- en wijngaarden en omgeploegd land. Op de heuvel stadjes als Montefalco en Trevi tegen het decor van de beboste bergen met vaak kale toppen. Zo bereiken we Spoleto en fietsen door de nieuwe wijken naar de oude stad op de heuvel. We eten een broodje en krijgen een stadskaartje zodat het toeristenbureau zo gevonden is. Met fotokopietjes van onzekaartjes wordteen Amerikaasstel verder geholpen. En of we bezwaar hebben tegen een katholieke instelling? Wij niet, dus gaan we nnaar het Monasterio del Bambin Gesu. De zusters ontvangen ons vriendelijk en we krijgen een prima kamer. Spoleto is ontstaan als Romeinse stad en draagt veel sporen van een rijk verleden zoals Romeinse boogpoorten en een amfitheater. Ook later was het een bloeiende stad. Er is een Dom uit de 12de eeuw met een mooie gevel. We drinken wat op de Piazza del Mercato, een sfeervol pleintje met een fontein ingewerkt in een fraaie gevel. Vandaag begint het jaarlijks festival dei 2 mondi. Op dit festival dat twee weken duurt treden gerenommeerde muziek-, dans-, ballet- en toneelgroepen op uit binnen- en buitenland uit. Tegenwoordig ligt het accent op kunst uit de westerse en niet-westerse wereld. Op terugweg naar het klooster eten we in een gezellig restaurantje een voorgerecht van het huis, allerlei liflafjes en lamsvlees met chicorei als groente.