Greve in Chiante - Reisverslag uit Greve in Chianti, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Greve in Chiante - Reisverslag uit Greve in Chianti, Italië van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Greve in Chiante

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

21 Juni 2015 | Italië, Greve in Chianti

Firenze - Greve in Chianti, zo. 21-06-2015 Een zonnige zondag, de zomer begint. Na het ontbijt pakken we in en laten de tassen in ons appartementje. We verkennen de stad per fiets. Inderdaad, in de straten is het nog rustig maar als we de Duomo naderen komt de toeristenstroom al op gang. Het baptisterium is helemaal ingepakt maar op de verpakking staat een blauwdruk zodat je een idee hebt. De Dom is prachtig met het groen wit gestreept marmer en de gebeeldhouwde portieken, de deuren. Wel is iedere deur hermetisch dicht tot na de middag. We wandelen om de kerk heen en ook hier ingepakte onderdelen. En dan een open deur bewaakt door drie suppoosten. Alleen biddend volk mag naar binnen, wij dus. In een zijbeuk is de misviering. Wij schuiven aan. Er is een misboekje met de lezingen van deze zondag in het Engels, Frans, Duits, Spaans en de volledige dienst in het Itaiaans. Zo voel je je thuis. Ondertussen zien we hoe mooi de zijbeuk met vijf kapellen is. De immense koepel is een en al fresco. Onze zondag kan al niet meer stuk. We wandelen naar het kasteel van de Medici. Ernaast de San Lorenzo, een Renaissance kerk maar de familie heeft daarnaast nog een kapel die voor de kerk niet onderdoet. Firenze is een en al palazzo. Een stad die zeker de moeite is om en paar dagen in door te brengen en een boek te lezen over de familie de Medici. Alleen bezoeken in een rustig seizoen! We fietsen langs de bijzonderste topics die overspoeld worden door mensen. Er worden overal stokjes verkocht om selfies te maken tegen een historische achtergrond!! Om van het gedoe bij te komen drinken we koffie met een mm, mm gebakje, laden de tassen en fietsen langs de Arno de stad uit. Onmiddellijk klimt de weg, langzaam maar zeker tot we bij een uitkijk over de stad komen, een uitzicht dat bijblijft. Nog een klimmetje naar het Poggio Imperiale en dan een afdaling met een laatste blik op een oude stadsmuur midden de olijfgaarden, we zijn Florence uit. Het wordt een middagje klimmen en dalen met de mooiste vergezichten over het Toscaanse land. Na een fruitmomentje op het dorpsplein Impruneta, uitvoerig beschreven omdat we daar verkeerd kunnen rijden, suizen we naar het dal van de Greve. Aangenaam fietsen door de bosjes langs haar oever en door dorpen met terra cotta bedrijfjes, een specialiteit van deze streek. Zo bereiken we Greve dat een centrum is van de Chianti Classico. De grappige man van het toeristen bureau regelt een onderkomen en de gastvrouw komt ons ophalen. Ze komt op de fiets van de andere kant van het dorpsplein. Als dat geen stijl is. Haar B&B Nella piazza is een gerenoveerd Toscaans huis aan het dorpsplein. Een driehoekig plein met aan twee zijden arcaden waarop de bewoners terrassen hebben aangelegd. Vanuit onze kamer kijken we op deze bloemrijke terrassen. Onze kamer heeft eentresol met een zitje en de badkamer, heel apart. En weer die opgepoetste oude meubels. We hebben maar 37 kilometers gereden, dus lekker vroeg en wat tijd om te lummelen. Tegen half negen aantafel op dat gezellige dorpsplein.

• 22 Juni 2015 - 10:09

Els:

Hallo Jan en Karlien. Wat een prachtige verhalen, geweldig!! Hier zullen jullie samen na lang van nagenieten. Nog even volhouden Rome komt steeds dichterbij. Lieve groetjes vanuit een druilerig Mijdrecht.

• 22 Juni 2015 - 21:04

Rieky & Wil:

Hallo Jan en Karlien,
    Zo te lezen gaat het goed met jullie. We proberen af en toe herinneringen op te halen van onze zelfde tocht die we in 1998 en 2000 maakten. Maar dat is toch weer een hele tijd geleden. Ja, Firenze is prachtig. Op een gegeven moment raak je bijna uitgekeken van de mooi gebouwen en wil je weer de natuur in.
    Mooi dat alles naar wens gaat.
    ga nog lekker genieten!

Groetjes van Rieky en Wil

• 23 Juni 2015 - 18:52

Wil Goedhart:

Ha Jan en Karlien,
    Jullie zijn de laatste week weer aardig opgeschoten. Af en toe verdwalen hoort erbij. Evenals een dagje rustig aan doen. Jammer dat het zo druk is in Firenze. Er is zo veel te zien.
    Verdwalen kan ook een voordeel hebben: als je extra km. maakt, is dat goed voor het goede doel.
    Het lijkt me elke dag weer een groot avontuur. Ik heb bewondering voor jullie.
    Als ik over een aantal dagen weer kijk, zijn jullie misschien in Rome, of vlak erbij. Ik ben benieuwd!
    Nog heel veel plezier!
    Groetjes, Wil