Village Neuf - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Village Neuf - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Village Neuf

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

06 Juni 2015 | Zwitserland, Bazel

Riquewhir - Village Neuf, za. 6-06-2015 Een zonnige dag en we fietsen vroeg het dorp uit. Het is stil. Alleen de wijnboeren zijn druk met het snoeien van de wijnranken. De weg slingert op en neer door de wijngaarden. Kientzheim is minstens zo pittoresk als Riquewihr. Van elk huis, chateau of toren druipt de wijn en de geschiedenis. In Turckheim, weer een middeleeuws stadje met echte stadspoorten, maken we halt. De kerkdeur van de st. Anna staat open want er wordt gepoetst. "Nee, een stempel hebben ze niet maar wel bij de VVV." De kerk is eenvoudig en in renaissancestijl. Opvallend is de toren met zijn veelkleurige pannen die in motief zijn gelegd, wat men vaker ziet in deze contreien. De VVV vrouw is verwonderd dat we een stempel voor Rome vragen. Ze heeft alleen stempels voor Compostella want hier komt de Jakobsweg langs. Prima stempel! Even koffie drinken want intussen zijn de cafes open om de toeristen te ontvangen. Foerageren en weer op weg door de wijngaarden. Links, in de vlakte, zien we in een blauwe waas Colmar liggen. Rechts gaan de wijngaarden over in beboste heuvels met her en der een kasteel of een ruine op de kam. Waar de wijngaarden overgaan in bos liggen dorpjes gespreid, plukjes rode, hoge daken. Rouffach is het laatste stadje van onze wijnroute. Middeleeuws, schilderachtige straatjes en op verschillende torens en daken ooievaarsnesten met jongen. De ooievaar is het symbool van de Elzas. We steken een kaarsje aan in de sobere, gothische kerk van 'Notre Dame du Schauenberg'. We picknicken vooral met drinken want het is heet. Dan wordt de route vlak en fietsen we dik 20 kilometer tussen groene akkers en door slaperige dorpjes. Gelukkig is er een superette open waar we drinken inslaan. Dan wacht ruim 10 kilometer kaarsrechte fietspad dwars door loofbossen. Veel schaduw! Via een hoge brug komen we bij het 'Canal du Rhone au Rhin', een breed kanaal met jade groen water en eilandjes met wilgen bosjes. Op de brede oevers is het goed toeven: vissers, lopers, vrijende paartjes, dagjesmensen die zonnen, baden en barbecuen. Na twaalf kilometer bereiken we het eerste dorpje Kembs maar de drie B & B's zijn vol. Dus weer op de fiets, nu langs het 'Canal de Huningue' naar het volgende dorp waar we een kamer vinden in 'Le cheval blanc'. Wij zijn er helemaal klaar mee: 98 kilometers op de teller. Het avondeten smaakt heerlijk om over het drinken maar te zwijgen.

• 07 Juni 2015 - 19:52

Miny:

Hallo, jullie zijn al in Zwitserland, top zeg!
    ben een beetje laat met reageren, maar niet minder interesse. het gaat weer allemaal goed, mooi.
    volg het wel hoor.
    lieve groet, Miny

• 10 Juni 2015 - 05:38

Ronell:

Lieve Karlien & Jan, leuk om jullie verhalen te lezen! Jan is weer herstelt gelukkig en jullie genieten volop!

• 10 Juni 2015 - 05:44

Ronell:

Lieve Karlien en Jan, leuk om jullie verhalen te lezen! Zo te zien gaat het goed, jullie gaan er voor en genieten blijkbaar volop. Veel voorspoed en geluk op jullie pad. Lieve groet, Ronell.