Riquewihr - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Riquewihr - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Riquewihr

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

05 Juni 2015 | Frankrijk, Riquewihr

La Claquette-Riquewihr, vrij. 5-06-2015 We slapen licht met de kerkklokken als buren die om het kwartier de tijd melden plus elk uur en om zes uur 's morgens helemaal losgaan. Na ons eerste echt Franse ontbijtje met stokbrood en jam fietsen we aan. De eerste kilometers in het gele hesje want de weg is druk met auto's en vrachtverkeer die wel rekening houden met ons. De weg loopt door het groene dal van de Bruche, een helder kabbelend riviertje dat een spoor trekt door bossen en weiland. In St. Blaise la Roche doen lopen we het kerkje in, toegewijd aan de heilige Blasius die ruimschoots aanwezig is in beeld, plafond schildering, glasraam en relieken. We slaan een zijdal in en fietsen geleidelijk de col de Steige op. Door kleine dorpen met de hoge rode daken en vensters met luiken, typisch voor de Elzas. Voor we er erg in hebben zijn we op de col en stuiven we vijf kilometer lang in haarspeldbochten naar beneden het weidse dal in. De weg is de enige verkeersader, dus vrij druk. Al snel is er een fietsweggetje dat het bos in klimt. Heel lekker want schaduw is welkom. Als we het bos uitkomen zien we de eerste wijngaarden. Even een koffiestop in Chatenois, een schilderachtig plaatsje en verder op het fietspad dwars door de wijngaarden. Het is inmiddels heet, we stoppen alleen in de schaduw. Zoals gewoonlijk zijn er een paar routevarianten: de 'route du vin' en de route door de wijngaarden. Wij gaan voor de eerste en belanden op de tweede. We besluiten door te steken naar de wijnroute omdat ze door dorpen en stadjes gaat met een rijk verleden. De doorsteek levert weer een paar klimmetjes op en een mooi wijndorp maar bij een temperatuur van ruim 30 graden hebben we het plots helemmaal gehad als we in Riquewihr aankomen. We worden ook overvallen door de toeristische drukte, Volendam in de Elzas! Het hotel Riquewihr, boven ons budget, wordt  ons onderdak. Een goede gelegenheid om te wassen na elf dagen fietsen. Een duik in het zwembad en een korte siesta doen ons deugd. Tegen zessen wandelen we, zoveel mogelijk in de schaduw, het stadje in. Een historisch stadje met schitterende pleinen en straatjes. Een aaneenschakeling van prachtige vakwerkhuizen in allerlei kleuren. Elk straatje een plaatje! We eten buiten in een rustige zijstraat en raken in gesprek met onze franstalige Belgische buren. Een mooie zomerse avond! We vallen in slaap met gerommel van een onweer op de achtergrond.