Metz - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Metz - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Metz

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

02 Juni 2015 | Frankrijk, Metz

Perl-Metz, di. 2-06-2015 Na een uitgebreid ontbijt gaan we de frisse, grijze morgen in. We starten met een forse afdaling, steken de brug over naar Schengen. Ja, van het akkoord. We zijn terug in Luxemburg om na een paar kilometer Frankrijk binnen te fietsen. Ons tweede drielandenpunt in een paar dagen. Aan de wijnstokken hangen minitrosjes met druiven als speldekoppen. We volgen de Moezel en al snel waaiert het dal uit tot een breed dal met akkers en aan de horizon wat heuvels. Vandaag kiezen we voor gemak en cultuur en laten de heuvels links liggen. In Malling steken we weer de rivier over en fietsen op een confortabel pad langs de Moezel.Bij een indrukwekkende sluiswisselen we weer van oever. We horen de vogels fluiten en regelmatig suist ook de wind ons tegemoet. Het is een stevige bries uit het zuiden en voor ons wordt het de hele dag tegenwind. De stoorzender in het landschap zijn de vier torens van de kerncentrale van Cattenom. Regelmatig zien we proteststickers tegen de centrale, zowel in het Frans als in Duits  Tegen de middag drinken we koffie in Thionville en slaan een belegde baguette in.Dan fietsen we langs de kerk die zowaar open is. De pastoor staat te buurten met een collega maar geeft ons een stempel van de kerk. De st. Maximin is een sobere renaissance kerk met koepel en kleurige glasramen in blauw en roodtinten. Intussen breekt de zon schoorvoetend door en gaat de temperatuur enkele graden omhoog. We fietsen op een dijk tussen de gekanaliseerde Moezel en de Moezel in haar natuurlijk kronkelende bedding. Aan de gekanaliseerde kant liggen zowel oude als moderne industrien. Aan de natuurlijke kant liggen moerasbos en vele waterpartijen 'etangs'. Vogels zingen volop, konijntjes in de struiken en een vos op het fietspad. Een 'etang' is omgetoverd tot visvijver en luistert naar de naam 'Carpo dream'. Ik denk meer de droom van de visser dan van de karper. De laatste kilometers voor Metz verbreedt de Moezel zich tot een meertje met zeilboten, er omheen een mooi natuurgebied. De stad zelf kondigt zich aan met een electriciteitscentrale en een haven in ontwikkeling. Dan steken we de Moezel en haar vertakkingen over en staan in de stadskern van Metz. In het toeristenbureau regelt men een hotelkamer voor ons die we met het stadsplan in de hand weten te vinden.