Mechelen NL. - Reisverslag uit Mechelen, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Mechelen NL. - Reisverslag uit Mechelen, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Mechelen NL.

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

28 Mei 2015 | Nederland, Mechelen

Maaseik - Mechelen, do. 28-05-2015 De chocolademelk met rum, recept van de gastvrouw en een lange nachtrust hebben Jan opgepept. Er wacht een copieus ontbijt en met een ruim lunchpakket zijn we klaar voor de dagtocht. We hoeven maar de helft te betalen en de andere helft schenkt onze gastvrouw voor Wajir. ' Carpe diem' is een adres om aan te bevelen. Het is grijs en helder weer met een stevig windje. Belgisch Limburg maakt zijn naam van fietsparadijs waar. Door het boerenland fietsen we over brede houtwallen tot we weer bij de Zuid Willemsvaart komen en die de nodige kilometers volgen. Rekem kondigt zich aan als mooiste dorp van Vlaanderen. We worden nieuwsgierig temeer daar er een groot kasteel door de bomen schemert. Het dorp heeft wel 1000 jaar geschiedenis van heerlijkheid tot grafelijk kasteel. Het laatste is echter verscholen achter een poortgebouw en eigentijdse kasteeltjes zodat het nog een hele toer wordt om een foto te maken. Ook de oude dorpskern lokt toeristen. Een stukje verder verlaten we het kanaal en fietsen onder een tunnel van groen loof en rode beuk door een natuurgebiedje met zwarte oerkoeien. Dan komen we bij de uiterwaarden van de Maas met vogelrijke plassen en drasland en zijn zo in Maastricht. De eerste kerk is omgetoverd tot fitness centrum. De dominicanenkerk is nu een trendy boekenwinkel. De basiliek van sint Servaas is gelukkig nog een kerk. We hebben besloten het vandaag wat rustig aan te doen zodat we ruimschoots de tijd hebben om de sint  Servaas te bezoeken. We picknicken op het kerkplein en krijgen een uitgebreide rondleiding in kerk en crypte. De moeite waard! We scoren onze eerste stempel onderweg. Even koffie drinken op het Vrijthof en op naar het station waar ons eerste reisgidsje begint. Jan heeft het eerste deel op de gps kwijt gespeeld. Gelukkig heeft hij een backup mee. Zodra we Maastricht uitrijden hebben we de eerste klim. Met korte, soms pittige klimmetjes rijden we door het heuvelland met weilanden en akkers met gerst, tarwe, aardappelen en sprietjes mais. Dan volgt de eerste afdaling van een paar kilometer naar het Geuldal. Heerlijk! We volgen een fraai gelegen weggetje dat op en neergaat langs de dalwand van het riviertje en zo bereiken we Mechelen, einddoel van vandaag en 60 kilometer gefietst. We vieren dat onmiddellijk met een paar biertjes in 'de paardenstal', een plaatselijk cafe. Tegen zessen kunnen we terecht bij Sophie en Sjef, onze vrienden op de fiets vandaag. We worden hartelijk ontvangen met koffie. Ze wonen in de vroegere pastorie. Wat gedateerd maar we hebben een prima bed en douche. We gaan naar 't Pintje', een bruine kroeg die bruist van leven en waar het Mechelse dorpshart klopt. Zeer gezellig en we eten er met smaak.

• 30 Mei 2015 - 09:21

Joke Honig:

Hallo Jan en Carlien.
    Jullie genieten heerlijk hè!!!
    Fijn dat Jan weer wat opgeknapt is.
    Nog veel fiets plezier!!!
    Groetjes van John en Joke