Maaseik - Reisverslag uit Maaseik, België van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Maaseik - Reisverslag uit Maaseik, België van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Maaseik

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

26 Mei 2015 | België, Maaseik

Loon op Zand, woe. 27-05-2015 Terwijl ik vlot in slaap viel, werd Jan overvallen  door de ene hoestbui na de andere en had hij een belabberde nacht. Altijd vervelend maar nu helemaal. Onze gastvrouw zorgde voor een stevig ontbijt dat we ons goed lieten smaken. De dag begit licht zonnig. Voor negenen zitten we op de fiets en doorkruisen Tilburg via woonwijken en parken tot we langs een kanaal fietsen en dan buiten de stad het volgende kanaal. Aan de overkant zien we de zebra- en giraffehuisjes en blokhutten van het safaripark 'De Beekse Bergen'. We verlaten het kanaal en in het eerste dorpje staat de kerk te koop, onder het motto: 'Prachtig monument te koop', een godshuis wordt mensenhuis. Toch beter dan afbreken. We fietsen door het Brabantse land: akkers, weiden, rustige wegen met boerderijen, campings en gezellie groepsaccomodaties. De gps heeft het goed uitgezocht. Met moeite geef ik me eraan over. Ik hou graag overzicht. Op de markt van Bladel, ook hart van de gemeente Bladel lonkt de koffie. Jan is stil en heeft last van verkoudheid. Dus op naar de apotheek voor medicijnen in de hoop dat ze helpen. Een paar dorpen verder rijden we de bossen in die de grensstrook met Belgie vormen, vroeger bekend van de botersmokkelaars. Hoewel de zon blijft aarzelen vinden we een bank in het bos om te picknicken. Via een bospad van betonstroken slingeren we richting Lommel. Een ouderwetse grenspaal en een praatje met een stel dat maar een midweek kan fietsen markeren voor ons de oversteek naar Belgie. Een paar kilometer verder rijden we zowat een kanaal in. Het blijkt het kanaal van Bocholt naar Herentals. Kilometers lang fietsen we over het jaagpad in een groene wereld met groenig water dat de hoge bomen aan weerskanten weerspiegelt. De dorpen liggen verscholen ook al in het groen. We wisselen dit kanaal in voor het volgende: de Zuid Willemsvaart maken een keer een ommetje door de weilanden. Jan fietst door niettegenstaande zijn matige conditie. Ik volg met een inmiddels houtenkont. Gelukkig daagt er een cafeetje met een terras vol wielersenioren. Daar passen we prima tussen. Jan stelt de gps in op ons gastadres. We fietsen nog eenstukje kanaal enn de laatste 10 kilometer door landerijen en bosschages, nu glinsterend in het zonlicht. Tegen vijven komen we in Maaseik aan bij ons gastadres met 102 kilometer op de teller. We logeren bij 'Vrienden op de fiets', annex B&B in een riante kamer, pico bello! Onze gastvrouw heeft bovendien heerlijk voor ons gekookt zodat we niet meer de deur uit hoeven. Jan gaat vroeg naar bed. Ook ik geniet van de rustige avond en morgen zien we wel hoe verder.

• 28 Mei 2015 - 10:52

Riek:

Hoi Karlien,
    Goed uitgerust hoop ik? Wens Jan beterschap toe, jammer die verkoudheid.
    Goede reis verder met mooi weer.
    Groetjes,
    Riek

• 28 Mei 2015 - 19:07

Joke John En Hannie:

Wat een mooi verhaal,kan zo in een boek.
    Hannie is hier wij hadden veel eten dus gezellig mee gegeten.
    Hoop dat jan snel opknapt.
    Nog veel fiets plezier.
    Groetjes van john joke en hannie