Harderwijk-Wilnis, di.12-05-2015 - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu Harderwijk-Wilnis, di.12-05-2015 - Reisverslag uit Wilnis, Nederland van Karlien en Jan Veldhoen - WaarBenJij.nu

Harderwijk-Wilnis, di.12-05-2015

Blijf op de hoogte en volg Karlien en Jan

12 Mei 2015 | Nederland, Wilnis

Ons ontbijt met alles erop en eraan wordt op de kamer geserveerd. Bij het vertrek komen verhalen los zodat we ons tegen tien uur moeten losrukken van de babbel en ons gastadres.
Het is lichtbewolkt en er staat een fris windje. Door de binnenstad fietsen we naar de dijk. De nieuwe wijken strekken zich een eind langs het Wolderwijd uit. Begeleid door het geraas van de snelweg fietsen we door een parkachtig landschap langs het Nuldernauw. Twee enorme, witte kunstwerk fietsen geven een kilometer lang fietsgebied aan. Langs de haven en het recreatiegebied van Strand Nulde fietsen we verder, weg van de snelweg met rechts een randmeer en links frisgroene weilanden en draslandjes waar vogels volop foerageren en ganzen rondkuieren met een sleep jongkies achter zich aan. Zo komen we in Spakenburg. Al sinds 1400 een vissersdorp. Door de nauwe straatjes en huisjes op de Havendijk en de traditionele scheepswerf waar botters gerepareerd worden heeft het plaatsje zijn karakter bewaard. Even voorbij Spakenburg verlaten we het Eemmeer om onderaan de Eemdijk verder te fietsen tot het plaatsje met dezelfde naam. Daar nemen we de pont en fietsen door de weidse polder naar Huizen waar we prompt verdwalen in de nieuwbouwwijken. Bij het waterfront bereiken we de haven en vinden het hoog tijd voor de lunch in een klassiek restaurant 'De haven van Huizen', kan het toepasselijker? het laatste stuk volgen we de dijk van het Gooimeer en fietsen door de bossen, uitloper van de Utrechtse heuvelrug en langs Oud-Valkeveen, ooit het doel van menig schoolreisje. In Naarden eindigt voor ons de Zuiderzee route.
Intussen is de zon doorgebroken en door het natuurgebied van het Naardermeer fietsen we richting de Vecht. De gps bedient ons nog van mooie ommetjes rond de Spiegelplas en vreeland, maar ons huis lokt. Bovendien begint de voortdurende tegenwind ons tegen te staan. Tegen vijven komen we aan met 86 kilometer op de teller.
Moe maar voldaan van onze trainingstocht en... een stuk wijzer over de geschiedenis van Holland, de opgang en neergang van steden en de vindingrijkheid van mensen om nieuwe bronnen aan te boren.

meer foto's zie http://www.mijnalbum.nl/Album=NJTROTZA

• 25 Mei 2015 - 11:24

Pia:

Beste Karlien en Jan

Een fantastisch mooie reis gewenst met veel nieuwe ont-moetingen en ervaringen.
    Geniet er samen van!
    liefs Pia Glas

• 25 Mei 2015 - 17:47

Wil Goedhart:

Hoi Karlien en Jan,
    De voorbereiding is weer goed geweest. De grote tocht gaat morgen beginnen. Een goede reis en heel veel plezier. Geniet ervan!
    En succes met de actie!

Groetjes, Wil